İş Yerlerinde Yabancı Dil Engelini Aşmanın Yolları

İş Yerlerinde Yabancı Dil Engelini Aşmanın Yolları

Temmuz 10, 2021
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Eurocentres

Eurocentres

Sizi Arayalım

İnsanlar etkin bir iletişim aracı olarak dili icat etmişlerdir ve on binlerce yıl içerisinde bu diller fazlasıyla çeşitlilik göstermiştir. Yapılan bir araştırmaya göre günümüzde 7111 dil yaşamaktadır. Çok daha fazla sayıda dil ise yok olmuştur.

Her kültür kendine özgü ve kendine has yapısı olan çeşitli diller geliştirmiş olsa da, küreselleşme hareketlerinin bir etkisi olarak, özellikle 90’lı yıllardan sonra, ingilizcenin bir hayli yaygın olarak kullanıldığı çokuluslu şirketler öne çıkmaya başlamıştır. Bu da ana dili farklı olan, farklı kültürlerden insanların bir araya gelip çalıştığı ortamları doğurmuştur. Bunun doğal bir sonucu olarak da zamanla dil engeli (dil bariyeri) adını verdiğimiz bir sorun ortaya çıkmıştır. Bu yüzden bir çok işyeri dil engelini aşmanın yolları üzerinde durmuştur. Bu yazımızda dil engelini aşmanın bazı yollarından bahsedeceğiz.

Sadelik

Etkili iletişim kurmanın en önemli püf noktası sade, anlaşılır, olabildiğince basit cümleler kurmaktır. Bir çok insan dili daha etkin kullandığını gösterebilmek gayreti içerisindeyken, ana dilindekine benzer süslü ve uzun cümleler kurma hatasına düşer. Belli bir seviyede değilseniz bu da anlatmak istediğiniz konunun net olarak anlaşılmamasına sebep olur. Oysaki, böyle bir ortamda sadelikten yana olmak her daim daha mantıklı bir yaklaşım olacaktır.

Uzun, kafa karıştırıcı cümleler kurmak yerine yalın cümleler kullanmaya dikkat ediniz. Özellikle iki farklı anlama gelebilecek kelimelerden kaçınınız. Sokak jargonu ile konuşmaktan kaçınmanın yanı sıra ağır, teknik bir dil kullanmaktan da kaçınmanız yararınıza olacaktır. Bunların dışında, çok yaygın olmayan deyimler ve atasözleri gibi dolaylı anlatım türlerini kullanmaktan imtina etmek de faydalı olabilir.

Dil Öğrenimini Destekleyin

Eğer çok kültürlü bir şirket yönetiyorsanız ya da şirketinizi başka pazarlara açmak istiyorsanız personelinizi açılacağınız ülkenin dili ile tanıştırmaya çalışın. Unutmayınız ki, eğitim dil engelini aşmanın en etkili yöntemlerinden biridir.

Örneğin İngilizce’nin ağırlıklı olarak konuşulduğu bir pazara açılacaksanız personelinizin giriş seviyesinde dahi olsa bir İngilizce Dil Kursu almasını teşvik edin. Belli bir seviyede ingilizceleri olduğuna inanıyorsanız Konuşma Odaklı Bir Dil Kursu’nu da tercih edebilirsiniz. Daha ciddi iş ortaklıkları kurmayı düşünüyorsanız personelinizi zamanla İş İngilizcesi kurslarına da yönlendirebilirsiniz.

Eurocentres Dil Okulları’nun sağlamış olduğu bir çok dil kursunun yanı sıra “Kurumsal İngilizce Eğitimi” ile personelinizin tüm gelişimini online olarak takip edebilme ayrıcalığına da sahip olabilirsiniz.

Görsel Materyallerden Destek Alın

Sözcükler çok etkili silahlar olabilseler de görsellerle pekiştirildiklerinde çok daha etkilidirler. Örneğin, iş yerinizde bir sunum yaptığınızı varsayalım. Konuyu sadece sözlü anlatımla aktarmaktansa PowerPoint ya da Prezi gibi yeni nesil sunum araçları ile aktarmayı tercih ediniz. İnfografikler, fotoğraflar ya da çeşitli diyagram ve tablolar ile desteklenmiş sunumlar yapmak özellikle farklı diller konuşan çalışanların olduğu işyerlerinde dil engelini aşmaya yardımcı olacaktır.

Tekrar Etmenin Gücüne İnanın

Tekrar etmek hafızanın anahtarıdır derler. Ne kadar çok tekrar yaparsanız bir şeyi hatırlamanız o kadar kolay olur. Bazen aynı dili konuştuğumuz insanlarla bile iletişim kurarken tam olarak birbirimizi anlayamayabiliyoruz ve konuyu tekrar edebiliyoruz. Farklı ana diller konuşan insanların olduğu bir işyerindeyseniz de söylemlerinizi bir kaç kere tekrar etmekten çekinmeyiniz. Bu, zaman kaybı gibi görünse de aslında tam tersi durum size daha fazla zaman kaybettirebilir. Tekrar etmenin bazı çalışanlar için can sıkıcı olacağı açıktır fakat her çalışanın istenileni en iyi şekilde kavramasını sağlayacak ve dolayısıyla dil engelini aşmayı sağlayacak bir yöntem olduğunu da unutmayınız.

Kültürel Farklılıklara Dikkat Ediniz

Kültürel farklılıkların işyerlerinde bazı sorunlara sebep olabileceği gözlemlenmiştir. Öyle ki, bazen hiç akla gelmeyecek küçücük bir şey bile sorunlara sebep olup çalışma ortamındaki huzurun bozulmasına ve motivasyonun düşmesine sebep olur.

Her kültürün kendine özgü  jest ve mimikleri olması normaldir. Fakat bazı jest ve mimikler bir kültür için olumlu anlamlar ifade ederken bir başka kültür için oldukça olumsuz bir anlama gelebilir. Bu yüzden, çalışanlarınızı karşılaşabilecekleri kültürel farklılıklar konusunda eğitmeniz yararınıza olacaktır.

Ayrıca bu kültürel farklılıklar söz konusu olduğunda tartışmalar genellikle bir yanlış anlaşılma sonucu ortaya çıkar. Yani yanlış iletişim kaynaklı sıkıntılardır. Bunu aşmanın en etkili yolu da ortak bir dil öğrenimini teşvik etmekten geçer. Çalışanlarınızı kültürel farklılıklar konusunda eğitmenin yanı sıra ingilizce gibi yaygın olarak kullanılan bir dii öğrenmelerini teşvik etmek de zaman içerisinde ortaya çıkabilecek bu gibi sıkıntılardan sizi kurtaracaktır.

Çalışanlarınızı Diğer Kültürleri Keşfetmeye Teşvik Edin

Çok uluslu ve dolayısıyla çok dilli bir şirket yönetiyorsanız, ortak dil olarak ingilizce kullanılsa bile çalışanlarınızı diğer kültürleri öğrenmeye teşvik ediniz. Bazen sadece basit selamlaşma kelimelerin öğrenilmesi ya da o kültürlere ait bayram ve önemli günlerin kutlanması bile iş yerinde pozitif bir etki yaratmaya yetecektir. Dil bir kültüre dair en önemli yapı taşlarından biridir ve o kültürün kapısını açabilecek anahtardır. Yeni kültürleri tanımak ve öğrenmek çalışanlarınızın sadece kariyeri açısından değil kişisel gelişimi açısından da yararlı olacaktır. Başka ülkelerden ve kültürlerden insanları tanımak, dünya hakkında daha fazla şeyler öğrenmenin harika bir yoludur.

Çalışanların Birbirine Saygılı Olması Gerektiğini Hatırlatın

İş yerlerinde yapılan en büyük hatalardan biri, bir çalışanın konuşma becerisi ile dalga geçilmesidir. Unutulmamalıdır ki, her bireyin dili kavrayışı, dil öğrenimi ve onu kullanma becerisi farklılık göstermektedir. Bazı diller birbirlerine çok yakın olduklarından ötürü bir çalışan için iş yerinde sıklıkla kullanılan dili öğrenmesi çok kolay olabilir. Fakat apayrı bir dil ailesine mensup bir dili konuşan kişi için bu dili öğrenmek daha fazla zaman alabilir ya da bu dili diğerlerine oranla çok daha ağır bir aksan ile konuşabilir. Bu noktada ekip liderlerinin, çalışanları birbirlerine saygılı olmaları konusunda uyarmaları gerekmektedir. Aksi davranışlar çalışanların utanmasına ve dil öğrenimi noktasındaki şevkinin kırılmasına sebep olabilir.

Ekip liderlerinin ve çalışanların mümkün olabilecek en üst seviyede birbirini destekleyecek bir ortamda çalışmasını sağlamaya özen gösteriniz.

İyi Bir Tercüman Tutmak

Çalışanlar ana dilleri dışında iş yerinde konuşulan ikinci dile iyi seviyede hakim olsa da profesyonel bir tercümanı işe almanın faydaları da göz ardı edilmemelidir. Özellikle daha kurumsal şirketlerin, yanlış anlaşılmaların önüne geçmesi ve daha karmaşık konuları daha iyi ifade edebilmesi için profesyonel bir tercüman desteği alması daha sağlıklı olacaktır.

Örneğin, büyük ölçekte bir iş ağına sahip uluslararası bir şirketin, önemli dokümanlarını dünya genelinde en çok kullanılan dillere çevirtmesi büyük önem arz etmektedir. Bu şekilde belirsizliklerin ve yanlış anlaşılmaların ve bunlar yüzünden oluşabilecek kayıpların (gerek zamansal gerekse de maddi kayıpların) önüne geçilebilir.

Sizi ARAYALIM!